Hier vindt u een lijst met boeken die bruikbaar voor iedereen die zich met innovatie bezig houdt, of wil wil gaan houden. Ze geven interessante inzichten en concrete handvatten om innovatie processen op te starten.
10 boeken voor innovators

1. Design Driven Innovation door Roberto Verganti.
Een van de meest gerespecteerde innovatie experts. Dit boek beschrijft het innovatie proces vanuit de Design discipline waarbij je je buiten je eigen comfort zone betreedt om nieuwe inzichten en ideeën te halen uit andere sectoren en je netwerk uitbreiden en actief inzetten
Een van de meest gerespecteerde innovatie experts. Dit boek beschrijft het innovatie proces vanuit de Design discipline waarbij je je buiten je eigen comfort zone betreedt om nieuwe inzichten en ideeën te halen uit andere sectoren en je netwerk uitbreiden en actief inzetten
2. When the box is the limit door Walter vandervelde.
Er is een ogenschijnlijke vrijheid als er gevraagd wordt om een logo te ontwerpen. Toch is dit zelden het geval, vaak heeft de klant al iets in z'n hoofd en moet het voldoen aan zaken die niet gedeeld zijn. Al deze 'beperkingen' geven juist richting en hoe meer beperkingen, ideeën en regels hoe meer richting. Binnen al deze grenzen ben je aangewezen op creativiteit. Dat is waar dit boek over gaat.
Er is een ogenschijnlijke vrijheid als er gevraagd wordt om een logo te ontwerpen. Toch is dit zelden het geval, vaak heeft de klant al iets in z'n hoofd en moet het voldoen aan zaken die niet gedeeld zijn. Al deze 'beperkingen' geven juist richting en hoe meer beperkingen, ideeën en regels hoe meer richting. Binnen al deze grenzen ben je aangewezen op creativiteit. Dat is waar dit boek over gaat.


3. Value Proposition Design door Alexander Osterwalder
De boeken van Alex Osterwalder van Strategyzer zijn zeer bekend. De bekendste is waarschijnlijk 'Business Model Generation'. Value Proposition Design is net zo bruikbaar, wellicht bruikbaarder gezien je dit boek ook al los kunt laten op business modellen. Het model is eenvoudig en makkelijk te begrijpen en toe te passen, van business model tot app.
De boeken van Alex Osterwalder van Strategyzer zijn zeer bekend. De bekendste is waarschijnlijk 'Business Model Generation'. Value Proposition Design is net zo bruikbaar, wellicht bruikbaarder gezien je dit boek ook al los kunt laten op business modellen. Het model is eenvoudig en makkelijk te begrijpen en toe te passen, van business model tot app.
4 Brand Driven Innovation door Erik Roscam Abbing.
Dit boek is tegenwoordig moeilijk verkrijgbaar maar zeer waardevol en het staat op menig boekenlijst van opleidingen. Dit boek beschrijft de relatie tussen Branding, Innovatie en Design. Branding zou uit de hoek van MarCom-zending gehaald moeten worden en omgevormd moeten worden tot een intern verbonden platform. Innovatie wordt vanuit het merk bekeken; waar staat je merk voor, wat is de belofte, missie en visie. Design creëert nieuwe producten en services die gebaseerd zijn op de waarden van het merk en die de verwachtingen van de klant overtreffen.
Dit boek is tegenwoordig moeilijk verkrijgbaar maar zeer waardevol en het staat op menig boekenlijst van opleidingen. Dit boek beschrijft de relatie tussen Branding, Innovatie en Design. Branding zou uit de hoek van MarCom-zending gehaald moeten worden en omgevormd moeten worden tot een intern verbonden platform. Innovatie wordt vanuit het merk bekeken; waar staat je merk voor, wat is de belofte, missie en visie. Design creëert nieuwe producten en services die gebaseerd zijn op de waarden van het merk en die de verwachtingen van de klant overtreffen.


5. Change by Design door Tim Brown.
Als je geïnteresseerd bent in Design Thinking dan is dit boek een goede start. Tim Brown, CEO of IDEO heeft Design Thinking niet bedacht maar zijn rol in de populariteit van Design Thinking bijzonder groot. Dit boek legt helder uit wat Design Thinking is en put daarbij uit de vele opdrachten van IDEO.
Als je geïnteresseerd bent in Design Thinking dan is dit boek een goede start. Tim Brown, CEO of IDEO heeft Design Thinking niet bedacht maar zijn rol in de populariteit van Design Thinking bijzonder groot. Dit boek legt helder uit wat Design Thinking is en put daarbij uit de vele opdrachten van IDEO.
6. Six Thinking Hats door Edward de Bono
Een interessante blik op kritische denken. Dit boek beschrijft 6 verschillende mindsets die helpen om zaken anders maar gestructureerd te bekijken. Elke denk-pet heeft zijn unieke wijze en waarde en wordt gebruikt om nieuwe frisse inzichten te genereren. Deze aanpak werkt goed in workshops waarbij teamleden om de beurt een andere denk-pet opzetten.
Een interessante blik op kritische denken. Dit boek beschrijft 6 verschillende mindsets die helpen om zaken anders maar gestructureerd te bekijken. Elke denk-pet heeft zijn unieke wijze en waarde en wordt gebruikt om nieuwe frisse inzichten te genereren. Deze aanpak werkt goed in workshops waarbij teamleden om de beurt een andere denk-pet opzetten.


7. One Giant Leap door Charles Fishman
Dit is geen typisch 'management' boek maar toch erg inzichtelijk en inspirerend. One Giant Leap beschrijft de ontwikkeling van NASA nadat John F. Kennedy had belooft om een man op de maan te zetten. NASA had totaal geen idee hoe ze dat moesten doen. We weten hoe het uiteindelijk is geëindigd, dus als iemand in je organisatie zegt dat het niet kan...
Dit is geen typisch 'management' boek maar toch erg inzichtelijk en inspirerend. One Giant Leap beschrijft de ontwikkeling van NASA nadat John F. Kennedy had belooft om een man op de maan te zetten. NASA had totaal geen idee hoe ze dat moesten doen. We weten hoe het uiteindelijk is geëindigd, dus als iemand in je organisatie zegt dat het niet kan...
8. I is an other: The Secret Life of Metaphor and How It Shapes the Way We See the World door James Geary
Als je geïntrigeerd bent door het ontstaan van metaforen en hoe ze gebruikt kunnen worden om nieuwe ideeën en concepten te ontwikkelen dan is dit een aanrader. Het geeft inzicht in het gebruik van metaforen en laat zien hoever metaforen in onze taal zijn doorgedrongen.
Als je geïntrigeerd bent door het ontstaan van metaforen en hoe ze gebruikt kunnen worden om nieuwe ideeën en concepten te ontwikkelen dan is dit een aanrader. Het geeft inzicht in het gebruik van metaforen en laat zien hoever metaforen in onze taal zijn doorgedrongen.


9. A Beautiful Constraint door Adam Morgan & Mark Barden
Net zoals bij het boek 'When the box is the limit' gaat dit boek over mogelijkheden in plaats van restricties. Dit boek verkent de grenzen en laat zien dat als je grenzen overschrijdt er magie kan ontstaan. Beperkingen worden omgezet in kansen voor organisaties en klanten.
Net zoals bij het boek 'When the box is the limit' gaat dit boek over mogelijkheden in plaats van restricties. Dit boek verkent de grenzen en laat zien dat als je grenzen overschrijdt er magie kan ontstaan. Beperkingen worden omgezet in kansen voor organisaties en klanten.
10. Empathy: a History door Susan Lanzoni
Empathie is erg 'hot' op dit moment en is 1 van de belangrijkste vaardigheden voor toekomstig leiderschap. Dit boek geeft historisch beeld van de ontwikkeling empathie, van de introductie in 1908 en de veranderende context, betekenis en gelaagdheid in onze huidige wereld.
Veel Leesplezier!!
Empathie is erg 'hot' op dit moment en is 1 van de belangrijkste vaardigheden voor toekomstig leiderschap. Dit boek geeft historisch beeld van de ontwikkeling empathie, van de introductie in 1908 en de veranderende context, betekenis en gelaagdheid in onze huidige wereld.
Veel Leesplezier!!
