Innovatie lijkt vaak een moeilijk en onduidelijk proces. Toch is het makkelijker dan vaak gedacht wordt. Zoals het gezegde gaat: onbekend maakt onbemind. Dit geldt ook voor innovatie!
Wanneer je over innovatie of design thinking leest worden er vaak een aantal stappen besproken. De onderzoek fase, de concept fase, de test fase en de implementatie fase.
Waar er in dit proces geen rekening mee gehouden wordt is de fase ervoor en erna. De fase ervoor is geen vanzelfsprekende fase; de organisatie wordt bewust van verandering en er is een besef dat er iets moet gebeuren. De aanleiding hiervan varieert; dalende omzet, teruglopend marktaandeel, toenemende concurrentie of nieuwe technologie. Er moet iets gebeuren om het voortbestaan van de organisatie te waarborgen; innovatie is hier de oplossing. De laatste fase die vaak vergeten wordt kenmerkt zich door de organisatorische aanpassingen die nodig zijn.
Veel bedrijven lukt het prima om met nieuwe business modellen, producten of diensten te komen, al dan niet met hulp van externe specialisten maar het blijkt lastig om deze als volwaardig onderdeel van de bedrijfsvoering te maken. De vraag is natuurlijk hoe innovatie vormgegeven wordt binnen uw organisatie. In onderstaande grafiek ziet u in welke fase innovatiekracht het hardst nodig is. Gedurende het proces komt een nieuw product of service steeds meer tot zijn recht tot uiteindelijk de organisatie het omarmt in de consolidatie fase en de innovatiekracht in mindere mate aanwezig is. Uiteraard geldt dat een product of service altijd onder vernieuwing onderhevig is en innovatie altijd een rol blijft spelen om relevantie te garanderen.
Waar er in dit proces geen rekening mee gehouden wordt is de fase ervoor en erna. De fase ervoor is geen vanzelfsprekende fase; de organisatie wordt bewust van verandering en er is een besef dat er iets moet gebeuren. De aanleiding hiervan varieert; dalende omzet, teruglopend marktaandeel, toenemende concurrentie of nieuwe technologie. Er moet iets gebeuren om het voortbestaan van de organisatie te waarborgen; innovatie is hier de oplossing. De laatste fase die vaak vergeten wordt kenmerkt zich door de organisatorische aanpassingen die nodig zijn.
Veel bedrijven lukt het prima om met nieuwe business modellen, producten of diensten te komen, al dan niet met hulp van externe specialisten maar het blijkt lastig om deze als volwaardig onderdeel van de bedrijfsvoering te maken. De vraag is natuurlijk hoe innovatie vormgegeven wordt binnen uw organisatie. In onderstaande grafiek ziet u in welke fase innovatiekracht het hardst nodig is. Gedurende het proces komt een nieuw product of service steeds meer tot zijn recht tot uiteindelijk de organisatie het omarmt in de consolidatie fase en de innovatiekracht in mindere mate aanwezig is. Uiteraard geldt dat een product of service altijd onder vernieuwing onderhevig is en innovatie altijd een rol blijft spelen om relevantie te garanderen.
