Double Click to Edit
Wij houden ons bezig met Merk Innovatie (Brand Innovation), maar wat houdt dat in en waarom is het belangrijk?

WAT IS EEN MERK?
Om Merk innovatie uit te leggen moeten we eerst een aantal andere zaken uitleggen, te beginnen met Merk, of Brand. Een merk is een veelbesproken onderwerp in de marketing wereld. De definities van een merk zijn net zo talrijk als marketing medewerkers in Nederland en de lading ervan is in de afgelopen jaren ook erg veranderd. Waar het vroeger vooral ging om het 'merken' van producten door logo en kleur gaat het tegenwoordig om de totale beleving van een bedrijf, inclusief de producten, diensten en alle aanraak-punten tussen merk en gebruiker. Maar het gaat nog verder. Het is niet alleen wat bedrijven vinden dat het merk is, het is ook wat de consumenten denken, voelen en ervaren èn wat werknemers en leveranciers vinden dat is. Het is dus meer dan een mooie folder of een logo op een gebouw of product. Het is het gevoel dat iemand heeft over een bepaald product/bedrijf/dienst/etc.

Dat gevoel wordt niet alleen gestuurd door communicatie in de vorm van reclame, maar ook door mond-op-mond verhalen, door reviews van andere gebruikers, door publicaties, door samenwerkingen met andere bedrijven, door de plek waar ze verkocht of aangeboden worden, etc, etc. Denk maar eens na over jouw favoriete merk. Is het alleen het product of ook hoe je behandelt wordt door de klantenservice, hoe vaak je email nieuwsbrieven krijgt, wat je vrienden ervan vinden... Het telt allemaal mee. Elk bedrijf is een eigenlijk een merk. Misschien voelt het niet altijd zo, zoals de bekende merken zoals Nike, Adidas, Apple, BMW, etc. maar toch kan elk bedrijf zich als merk gedragen. Denk maar eens aan de plaatselijke loodgieter, of de bakker om de hoek, ook zij geven jou een bepaald gevoel dat niet alleen wordt gedreven de producten die ze verkopen maar vooral over hoe ze met jou omgaan en wat anderen zeggen. Personen zijn eigenlijk ook merken. Het is lastig om dat van jezelf te zien, maar denk maar eens aan een goede vriend of vriendin. Hoe gedraagt zij/hij zich tegen anderen, op haar/zijn werk, in de kroeg? Dat  geeft ook een bepaald gevoel bij jou, de ober, haar/zijn collega's, haar/zijn familie, etc.

WAT IS INNOVATIE?
Wat we ook moeten uitleggen is innovatie. Innovatie kent vele vormen, zoals technische innovatie en proces innovatie maar waar we ons bij Brand New Value vooral op richten is het verbeteren van de beleving van de organisatie ten opzichte van haar klant door het doorontwikkelen van bestaande proposities en het bedenken van nieuwe proposities. In het kort: Hoe zorg je ervoor dat je beter bij de behoefte van de klant aansluit? Dat kan je bijvoorbeeld doen door je producten digitaal aan te bieden, of door je werknemers slimmer te laten werken, of door een nieuwe dienst te introduceren zodat ze jouw producten makkelijker kunnen gebruiken. 

MERK INNOVATIE
Merk innovatie richt zich dus vooral op het bruggen slaan tussen jou als organisatie en jouw klanten. In onderstaande figuur zie je wat we bedoelen als we het hebben over 'merk' en over 'klant', het kan namelijk nogal verschillen per bedrijf, maar het gaat om de aanbieder en de gebruiker.
WAARDE CREATIE
Waar we bij Brand New Value naar op zoek gaan is de brug tussen merk en klant. Die brug wordt gedreven door waarde. Als er geen uitwisseling van waarde is dan is er eigenlijk geen bestaansrecht voor die specifieke innovatie. De waarde dient 2 kanten op te werken, enerzijds moet er waarde zijn voor de klant. Dit kan natuurlijk een product (bv een boek) zijn dat de klant nodig heeft, maar ook informatie (Hoe laat vertrekt de trein), maar het kan ook iets abstracters zijn zoals het gevoel ergens bij te horen zoals een Facebook groep. Anderzijds is het ook noodzakelijk dat de organisatie waarde ontvangt. Denk aan geld, maar ook aan inzicht in gedrag, positieve reviews of mond-op-mond reclame. Vaak is geld natuurlijk een drijvende factor maar het kan ook gaan om bijvoorbeeld draagvlak. Tony's Chocolonely is een mooi voorbeeld waarbij het op het eerste gezicht lijkt te gaan om geld verdienen, maar het geld wordt ingezet om de chocolade industrie te transformeren en eerlijker te maken. Het voordeel van Merk innovatie is dat het een holistische blik geeft op je organisatie, en het zich niet beperkt tot techniek, digitalisatie, proces of product. het geeft vorm aan de toekomst van je bedrijf. Door Merk innovatie in te zetten krijg je grip op je organisatie en kun je blijven aansluiten bij je klant.

Geïnteresseerd wat Brand New Value voor jou organisatie kan betekenen? Neem snel contact op!